Maksymilian Kowalewski (lotnik)


Maksymilian Kowalewski, urodzony 17 czerwca 1898 roku w Chełmnie, to postać wybitna w historii Wojska Polskiego. Zmarł 9 czerwca 1966 roku w Bydgoszczy, pozostawiając po sobie znaczący ślad w dziejach naszego kraju.

Był on nie tylko majorem obserwatorem, ale także żołnierzem armii cesarskiej Niemiec. Jego kariera wojskowa obejmowała udział w wielu istotnych wydarzeniach historycznych, w tym w powstaniu wielkopolskim oraz w wojnie polsko-bolszewickiej.

W czasie II wojny światowej Kowalewski czynnie angażował się w obronę ojczyzny. Jego poświęcenie i odwaga zostały docenione, co zaowocowało przyznaniem mu Orderu Virtuti Militari, najwyższego odznaczenia bojowego w Polsce.

Życiorys

Maksymilian Kowalewski był synem Ottona i Teofili. Po ukończeniu gimnazjum w Chełmnie, w dniu 23 sierpnia 1914 roku, został powołany do armii cesarstwa niemieckiego. Na początku swoją służbę rozpoczął w piechocie, gdzie został przydzielony do 2 batalionu strzelców pomorskich. Z kolei 13 grudnia 1916 roku otrzymał transfer do szkoły strzelców lotniczych, która mieściła się w Grossenber, a następnie w Fryburgu nad Łabą. Swoje szkolenie ukończył w lutym 1917 roku, co pozwoliło mu na przydział do 1 oddziału lotniczego bombardowania Luftstreitkräfte z siedzibą w Belgii.

3 kwietnia 1917 roku Kowalewski został przeniesiony do 18 eskadry ochronnej (Schutzstaffel), która stale stacjonowała na lotnisku Alincourt. W niedługim czasie eskadra ta została przekształcona w 18 eskadrę szturmową (Schlachtstaffel). W sierpniu 1918 roku, jego kariera lotnicza nabrała tempa, gdy otrzymał przydział do 226 eskadry rozpoznawczej (Flieger-Abteilung). Jego działania na pokładzie samolotu Halberstadt CL.II obejmowały m.in. osłonę własnych maszyn rozpoznawczych oraz zwalczanie przeciwnika.

Po zakończeniu służby u cesarzy zdecydował się na dołączenie do armii wielkopolskiej, gdzie jako wykwalifikowany lotnik, zasilił szereg 1 eskadry wielkopolskiej (1 ew). Eskadra ta pełniła istotną rolę na Frontcie Wielkopolskim, prowadząc rozpoznanie linii demarkacyjnej pomiędzy Wielkopolską a Niemcami, z siedzibą w Wojnowicach.

10 września 1919 roku Kowalewski wziął udział w wojnie polsko-bolszewickiej, działając w składzie Frontu Litewsko-Białoruskiego. Pod koniec października, wykonał swój pierwszy bojowy lot nocny jako członek 1 wielkopolskiej eskadry wywiadowczej, zbierając cenne informacje o położeniu wrogich jednostek oraz dokonując bombardowania dworca kolejowego w Rohaczewie. Z dniem 2 stycznia 1920 roku, objął dowództwo 1 ew, zastępując chorującego ppor. Wiktora Pniewskiego. Wkrótce, eskadra przyjęła nazwę 12 eskadry wywiadowczej.

3 marca 1920 roku Kowalewski przekazał dowództwo eskadry kpt. pil. Władysławowi Jurgensonowi, ale w czerwcu po zestrzelaniu Jurgensona, ponownie przejął to stanowisko. Dzięki jego konsekwencji, eskadra utrzymała pełną gotowość bojową, biorąc udział w bitwie warszawskiej, bitwie nad Niemnem oraz innych operacjach. Dzieląc eskadrę na trzy samodzielne klucze, wspierała ona 14 Dywizję Piechoty na wszystkich frontach działań do zakończenia działań bojowych. W lutym 1921 roku zakończył pełnienie funkcji dowódcy, a jego miejsce zajął por. pil. Władysław Chramiec.

Następnie, Kowalewski został mianowany oficerem taktycznym VII dywizjonu lotniczego. Koniec sierpnia 1921 roku przyniósł mu nowe wyzwanie – objął stanowisko komendanta lotniska 3 pułku lotniczego w Poznaniu. W październiku 1924 roku awansował na dowódcę II dywizjonu lotniczego wspomnianego pułku. Niestety, jego kariera została przerwana przez katastrofę lotniczą, która wydarzyła się 9 sierpnia 1927 roku pod Łodzią.

W kwietniu 1929 roku został przeniesiony na stanowisko zastępcy dowódcy 4 pułku lotniczego w Toruniu, lecz z powodu pogarszającego się stanu zdrowia, w 1932 roku przeszedł w stan spoczynku. W sierpniu 1939 roku, na początku II wojny światowej, został zmobilizowany i przydzielony do 1 batalionu balonowego. Podczas tragicznych wydarzeń kampanii wrześniowej, 20 września 1939 roku, został wzięty do niewoli przez Niemców, a jego los zaprowadził go do oflagu VIIB Eichstätt oraz VIIA Murnau. Udało mu się uzyskać wolność z rąk amerykańskich wojsk i w 1946 roku powrócił do ojczyzny.

Po wojnie, Kowalewski osiedlił się w Bydgoszczy, gdzie pracował w różnych przedsiębiorstwach niezwiązanych z lotnictwem. W 1959 roku przeszedł na emeryturę, a zmarł 9 czerwca 1966 roku w Bydgoszczy.

Odznaczenia i odznaki

Maksymilian Kowalewski, w uznaniu za swoje zasługi, otrzymał szereg prestiżowych odznaczeń. Wśród nich znajdują się:

  • Srebrny Krzyż Virtuti Militari nr 1978,
  • Krzyż Walecznych,
  • Polowa Odznaka Obserwatora nr 9.

Przypisy

  1. Halberstadt CL-II, 1917. samolotypolskie.pl. [dostęp 20.03.2020 r.] (pol.).
  2. Wielkopolskie lotnictwo wojskowe 1919-1921. pw.ipn.gov.pl. [dostęp 20.03.2020 r.] (pol.).
  3. 1 PUŁK LOTNICZY do 1939. samoloty.pl. [dostęp 20.03.2020 r.] (pol.).
  4. Niestrawski t. II 2017, s. 207.
  5. Niestrawski t. II 2017, s. 226.
  6. Niestrawski t. I 2017, s. 244, 249, 260.
  7. Mordawski 2009, s. 266.
  8. Butkiewicz 2007, s. 40.
  9. Butkiewicz 2007, s. 41.
  10. Pawlak 1989, s. 122.
  11. Pawlak 1989, s. 198.
  12. Zieliński, Wójcik 2005, s. 97.
  13. Kowalewski 1928, s. 41.
  14. Romeyko 1933, s. 182.
  15. Skrzydlata Polska 1971, s. 8.

Oceń: Maksymilian Kowalewski (lotnik)

Średnia ocena:4.49 Liczba ocen:14